loading...

مرجع تخصصی فرش ابریشمی ایران

به مرجع تخصصی فرش ابریشمی ایران خوش آمدید.

بازدید : 212
يکشنبه 10 مرداد 1400 زمان : 12:13

قدیمی ترین فرش دستباف ایرانی در سال 1949 در دومین مرحله از کاوش های باستان شناسی روسیه توسط رودنکو در منطقه پازیریک کشف شد و فرش پازیریک نامگذاری شد.

رودنکو در کتابی که در سال 1953 در روسیه به مناسبت این کشفیات منتشر شد ، شرح مفصلی از فرش کشف شده نوشت و صراحتا آن را به عنوان اثر ایران و قدیمی ترین فرش ایرانی در جهان توصیف کرد. وی نوشت: "بدون اینکه بتوانم با قطعیت بگویم که کدام یک از این سرزمین ها کار مادها (خراسان قدیم) یا ایران است ، تاریخ فرش و پارچه های کشف شده در پازیریک در قرن پنجم یا اوایل قرن چهارم قبل از میلاد تشخیص داده می شود.

"او سپس می افزاید:" تاریخچه این فرش بر اساس شکل سواران تعیین می شود. نحوه نشان دادن اسب های جنگی که به جای زین بر پشت آنها پهن شده است و پارچه روی سینه اسب از ویژگی های آشوریان است ، اما در فرش پازیریک ، جزئیات مختلف و نحوه بستن دم اسب ها نیز آمده است. در نقش برجسته های تخت جمشید دیده می شود. ”

در دوران سلطه مغول (قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی) قالی بافی به زیبایی و تکنیک بسیار بالایی دست یافت. شکوفایی این صنعت ممکن است همزمان با سلطنت غازان خان (1307-1295 م) باشد.

با این حال ، اوج فرش کلاسیک ایرانی ، که به رنسانس فرش ایران معروف است ، در زمان سلاطین صفوی (1799-1422 میلادی) ، به ویژه در زمان شاه طهماسب اول (1524-1587 م) و شاه عباس کبیر ثبت شد. (1587-1629 میلادی). اند. حدود 3000 فرش از این دوره به یادگار مانده است که در موزه های بزرگ جهان یا در مجموعه های خصوصی نگهداری می شوند.

در این دوره ، کارگاههای قالیبافی در کنار کاخهای شاهان و مراکز مختلفی که قبلاً در تبریز ، اصفهان ، کاشان ، مشهد ، کرمان ، جوشقان ، یزد ، استرآباد ، هرات و ایالتهای شمالی مانند شیروان ، قره باغ و گیلان وجود داشت ، ساخته شد. توسعه یافت و پیشرفت کرد آنها کردم.

در همان زمان ، نقاشان و نقاشان رده بالا طرح های مختصر و ترکیبی از ترنج را در وسط فرش و الاستیک ها ترکیب کردند. یعنی همان طرحی که قبلاً به زیباترین شکل در قرن پانزدهم روی جلد کتابهای ارزشمند استفاده می شد.

با اشغال کشور توسط افغانها (1722-1722 م.) ، این صنعت و هنر رو به افول گذاشت.

قدیمی ترین فرش ایرانی

فرش های ایرانی سابقه ای طولانی دارند که هریک از آنها مهمان سرزمین تبعید در جایی از جهان هستند. فرش های قدیمی و چشم نواز ایرانی ، هرکدام به دلایل مختلف مانند بی کفایتی متولیان امور ، اصلاح و بازسازی ، نمایش در بهترین موزه های جهان و ... ، جدا از اصل خود هستند و در مکان هایی غیر از موزه های ایران یکی از مهمترین این فرش ها فرش پازیریک است که به گفته کارشناسان و باستان شناسان قدیمی ترین فرش بافته شده در جهان است. این فرش که هزاران سال قدمت دارد افق روشنی را برای باستان شناسان گشوده است.

فرش شیخ صفی نیز یکی از زیباترین فرش های موزه ویکتوریا آلبرت انگلستان است که همه را خیره کرده است. بافت این دو فرش دقیقاً به گونه ای است که حتی نمی توان آن را از نوع گره ها متمایز کرد ، به تسلط بالایی نیاز دارد و فقط توسط بافندگان ماهر ایرانی قابل انجام است. محتشم کاشانی ، استاد عالی رتبه و محقق عصر صفویه ، هنر ایران و ایران را با بافت این فرش به جهانیان معرفی کرده است. گره های به کار رفته در این فرش و همچنین رنگ و طرح آن از کیفیتی برخوردار است که می توان آن را با فرش های کمتر مقایسه کرد.

انواع مختلف فرش ایرانی با قیمت های بسیار بالا در بازار جهانی به فروش می رسد. برخی از آنها چندین برابر قیمت پایه خود با قیمت های نجومی معامله می شوند. از جمله این فرش ها می توان به فرش Ziegler Mahal 1 اشاره کرد که با 6 برابر قیمت پایه به فروش می رسید. این فرش بسیار مقاوم است و آسیب های آن قابل ترمیم است. تاریخچه بافت و تولید این فرش هنوز مشخص نیست ، اما همانطور که شواهد نشان می دهد ، تولید آن در مناطق مرکزی ایران بوده است.

فرش گلدان کرمان نیز یکی از گران ترین فرش های ایرانی است که در سال 2010 با قیمت 10.2 میلیون دلار به فروش رسید و رکوردی در این صنعت به ثبت رساند. قدمت تولید این فرش نفیس به قرن 17 برمی گردد. همانطور که همه می دانند فرش کرمان یکی از با کیفیت ترین فرش های ایرانی است که کیفیت آن با افزایش سن و افزایش قیمت افزایش می یابد. این فرش های نفیس آنقدر زیبا و چشم نواز هستند که می توان گفت فرش ایرانی با آن بیشتر به جهان معرفی شده است.

فرش ابریشم اصفهان که در سال 2008 به فروش رسید یکی از زیباترین و اصلی ترین بافت ها است که در یکی از حراج های معروف به نام کریستی به قیمت 4.45 میلیون دلار به فروش رسید. طول این فرش 2.5 متر و عرض آن به 1.5 متر می رسد. این فرش از ابریشم خالص و مرغوب بافته شده و یکی از برجسته ترین فرش های ایرانی است که گره های آن تراکم بالایی دارد و کیفیت آن مشهور است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
به مرجع تخصصی فرش ابریشمی ایران خوش آمدید.
آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 5
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 312
  • بازدید سال : 1705
  • بازدید کلی : 125094
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه