loading...

مرجع تخصصی فرش ابریشمی ایران

به مرجع تخصصی فرش ابریشمی ایران خوش آمدید.

بازدید : 138
يکشنبه 10 بهمن 1400 زمان : 3:52

دیسک چرخ یا دیسک ترمز چیست و چگونه کار می‌کند؟

گروه مگ ایرانز در سال 1390 زمانی که هنوز کسب و کارها حالت سنتی داشتند و کافی نت ها به صورت حضوری در سطح شهر فعالیت می‌کردند با ایده کافی نت آنلاین راه اندازی شد. طرح اولیه این شرکت در ابتدا با ایده و تلاش دو دانشجوی لنت خودرو خلاق راه اندازی گشت. هر 10 هزار كيلومتر سطح روغن ترمز، پدال ترمز، كيفيت كار بوستر و ترمز دستي را بازديد نمائيد. استفاده از لنت‌های ترمز بی‌کیفیت یا تعویض نکردن به موقع لنت ترمز موجب خرابی این قطعه می‌شود.

استفاده از ترمز در خودروهای امروزی ، صرفا بر روی چرخ عقب خودرو است. از آن جایی که قدرت تحمل فشار زیاد در ترمز کاسه ای وجود ندارد ، در محور جلو استفاده نمی شود. این موضوع نه تنها بر طول عمر لنت ترمزشما تاثیرگذار است، بلکه مصرف سوخت شما را نیز کاهش می دهد. در سفرهای درون شهری ، به دلیل وجود ترافیک و ترمز زدن های مکرر استهلاک مضاعف روی لنت های ایساکو ترمز شما وارد می شود و لنت ترمز خودرو شما زودتر تمام می شود. در بازدید از لنت ها دقت کنید که باید سایش لنت های دو طرف دیسک به یک میزان صورت گرفته باشد و اگر لنت یک طرف چرخ شما کاملاً صاف شده باشد و طرف دیگر همان چرخ سالم باقی مانده باشد. خبر از نقص در سیستم ترمز و کالیپر ترمز چرخ شما می دهد که باید توسط تعمیر کار ماهر مورد ارزیابی قرارگیرد.

برای باز‌کردن کاسه با استفاده از پیچ‌گوشتی تخت درپوش (کاپ) توپی کاسه را باز کنید. پشت درپوش توپی یک مهره قرار گرفته است که با آچار بکس نمره مناسب باز می‌شود. ۱٫ابتدا ترمز دستی را خلاص کنید و خودرو را در دنده عقب قرار دهید. سپس عملیات باز‌کردن چرخ و قرار دادن خرک را مشابه مرحله اول ترمز جلو انجام دهید. اما نکته قابل توجه، وابستگی عملکرد عایق به دما و فشار است؛ به طوری که دینامیک این­گونه مواد به میزان قابل­توجهی تحت تاثیر عوامل فوق قرار دارد.

لنت ترمز همانند دیگر قطعات خودرو دارای طول عمر مفید می باشد و پس از گذشت مدت زمان مشخص و طی مسافت معینی باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد. باید خاطر نشان کرد که زمان تعویض آن مشخص نیست و نمی توان آن را از قبل مشخص کرد. طول عمر این قطعه تا حد زیادی به نحوه رانندگی و استفاده از خودرو دارد. در صورتی که در سرعت های بالا زیاد ترمز می گیرید بدون شک طول عمر آن کوتاه تر خواهد شد. سیستم ترمز الکتریکی می‌تواند کاملا به صورت الکتریکی یا به‌صورت هیدروالکتریک عمل کند.

انواع لنت ترمز خودرو

به عنوان مثال اگر کمی دورتر از یک چهار راه و نرسیده به آن چراغ قرمز را مشاهده کردید پیش از آن که به چهار راه برسید سرعت خودرو را کم کرده و به آهستگی وارد مرحله‌ی ترمز گرفتن بشوید. ترمزهای ناگهانی یک آفت اساسی برای سلامت لنت ترمز به شمار می‌رود. چرا که موجب وارد آمدن فشار بیش از اندازه به این قطعه‌ی پر اصطکاک از خودرو می‌شود. در سیستم‌های قدیمی ترمز مکانیزم کاسه‌ای به منظور تعویض لنت بکار گرفته می‌شد و گاها تا هنگامی که راننده قدرت ترمزگیری خود را در شرایط مناسب می‌دید و زمان تعویض لنت پراید فرا نرسیده بود اقدام به تعویض نمی‌کرد.

متاسفانه خیلی از خودروها به ویژه ماشین های قدیمی، مجهز به چراغ هشدار دهنده نیستند. به همین خاطر ضروری است که در این اتومبیل ها به طور مکرر، لنت های ترمز بررسی شده و در صورت خرابی به تعویض آن پرداخته شود. در ابتدای تعویض لنت نو با کهنه تا چند ساعتی که لنت با دیسک مچ یا هماهنگ بشوند احتمال سوت کشیدن وجود دارد و ترمز گیری اندکی کاهش پیدا می‌کند. دلیل اصلی این کار این است که کالیپر شاید نتواند تمام سطح لنت ترمز را در زمان ترمز گیری به دیسک ترمز خودرو بچسباند. از لنت‌های ترمز به یک صفحه فلزی در کالپیرها اتصال داریم که با فشار دادن پدال ترمز؛ نیروی موردنیاز برای درگیر شدن لنت و دیسک چرخ‌ها، از طریق آن‌ تامین می‌شود.

لنت‌های تولید شده فلزی

در نهایت این مشکل سبب می‌شود کهسیستم ترمزبه درستی عمل نکند و توقف خودرو زمان زیادی ببرد. ترمز از سیستم‌های بنیادی و اساسی یک خودرو در مباحث ایمنی به شمار میآید. هنگامیکه پای خود را بر روی پدال ترمز فشار میدهید، سیلندر اصلی ترمز این حرکت را به فشار هیدرولیکی تبدیل میکند. این فشار از طریق یک مایع تراکم ناپذیر به چهار چرخ منتقل میشود. در چرخ‌هایی که ترمز دیسکی دارند، فشار هیدرولیک، پیستون‌های موجود در کالیپر را فعال نموده و لنت‌های تـرمز را به دیسک ترمز میفشارد. و در چرخ‌هایی که ترمزهای کاسه‌ای دارند فشار هیدرولیک، پیستون‌های موجود درکالیپر را فعال نموده و لنت‌های تـرمز را به کاسه ترمز میفشارد با اصطکاک ایجاد شده بین لنت و دیسک، سرعت خودرو کاهش مییابد.

نکاتی در خصوص زمان تعویض لنت ترمز و مراحل تعویض آن

شرایط رانندگی یکی دیگر از فاکتورهای موثر بر طول عمر دیسک ترمزها می باشد. همانطور که می دانید اجزای این سیستم دیسک ترمز ( به سطح دیسک های ترمز روتور ترمز می گویند ) ، کالیپرترمز ( نگهدارنده لنت ها) و لنت ترمز می باشد. به همین دلیل سیستم ترمز به ویژه دیسک چرخ ها نقش بسیار مهمی در اتومبیل دارند و باید به آن ها توجه کرد و به صورت دوره ای تعویض شوند. برخی رانندگان برای عقب انداختن پرداخت هزینه‌ی دیسک و صفحه، سعی می‌کنند با عوض کردن لنت‌های روی دیسک (که به کوبیدن دیسک و صفحه هم معروف است) تلاش می‌کنند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

در ترافیک ها شما مدام در حال ترمزگیری هستید که این عامل منجرب کاهش طول عمر لنت ها می شود. همچنین اگر داخل خودرو، وزن زیادی داشته باشد، به چرخ ها فشار وارد می کند و بدین ترتیب بر لنت های ترمز تاثیر منفی می گذارد. یکی از مواردی که به عنوان یک راننده 🚗 باید در خصوص خودرو‌ خود مورد توجه قرار دهید، بررسی سلامت لنت‌های ترمز آن است. اگر لنت ترمز خودرو فرسوده باشد، در هنگام ترمز گرفتن خودرو سریع متوقف نمی‌شود. در این مطلب انزل وب، درباره تشخیص علائم و زمان تعویض لنت ترمز عقب و جلو ماشین صحبت می‌کنیم.

شيلنگ خلاء، اتصالات و سوپاپ مکشی را از نظر سائيدگی، خوردگی و يا هرگونه خرابی و نشتی روغن ترمز بازديد کنيد. دقت كنيد كه سطح مايع ترمز نزديك علامت MAX روي منبع ذخيره روغن ترمز باشد. در غير اينصورت به مقدار لازم روغن ترمز (از همان نوع و همان رنگ) اضافه كنيد و سيستم را از نظر نشتي مايع ترمز بازديد كنيد.

لنت ترمز چیست و چگونه کار می‌کند؟

زمان تعویض لنت ترمز از جمله مهم ترین قطعاتی بوده که در سیستم ترمز خودرو وظیفه ایجاد اصطکاک در چرخ ها و در نهایت توقف خودرو را دارد. با پیشرفت تکنولوژی مدل های جدیدتر و مقاوم تری از انواع لنت توسط شرکت ها تولید و وارد بازار شد. زمان تعویض لنت ترمز البته روز به روز نیز شاهد تغییرات و تحولات گسترده ای در نوع طراحی و ساختار شرکت ایران خودرو لنت های ترمز هستیم که این همگی این تغییرات و تحولات برای افزایش کارایی و ضریب ایمنی سیستم ترمز خودرو ها انجام می شود. هر حرکتی ایستادنی هم به دنبال دارد و در یک خودرو این بار سنگین بر دوش لنت‌های ترمز است. اگر می‌خواهید تعمیرکار خودروی شخصی خود باشید، ابتدا باید بدانید که عمر مفید قطعات مصرفی خودروی شما چقدر است.

مجله تخصصی خودرو اخبار خودرو , قیمت خودرو , خرید و فروش خودرو , قیمت ماشین , قیمت اتومبیل

برای خرید لنت ترمز پراید، سمند و سایر خودروها می‌توان به فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا مراجعه کرد. بهتر است پیش از خرید به نوع، جنس، محل نصب و تعداد لنت ترمز توجه کرد. هر یک از لنت‌های ترمز برای یک سری از ماشین‌ها تولید می‌شوند. همچنین برخی از بسته‌بندی‌های لنت ترمز، دارای دو جفت و برخی دارای یک جفت هستند.

ترک‌خوردگی سطح تماس دیسک با لنت در اثر ساییدگی بیش از حد و کاهش ضخامت آن به دلیل استفاده از لنت‌های ترمز غیراستاندارد و با جنس سخت. سیستم فرمان خودرو و قطعات تشکیل‌دهنده آن، جزو مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی خودرو هستند. استپر موتور یکی از قطعات مهم در خودروهای مجهز به سیستم‌های سوخت رسانی انژکتوری میباشد. این قطعه بر روی محفظه دریچه گاز نصب شده و به صورت الکترونیکی توسط ECU (واحد کنترل الکترونیکی) کنترل میشود.به منظور عملکرد صحیح موتور در شرایط مختلف کارکرد، سالم و تمیز بودن این قطعه بسیار مهم است.

روغن ترمز وظیفه دارد تا تمام اجزای سیستم ترمز خودرو را به حرکت درآورد. این روغن از ماده های غیر قابل تراکم بوده که در هنگام ترمز گرفتن از طریق لوله ترمز به سیلندر های ترمز خودرو با فشار بالا منتقل می شود و در نهایت باعث کم شدن سرعت و یا توقف کامل خودرو می شود. وقتی تسمه تایم دچار مشکل می شود، فشار بیشتر یبه موتور وارد خواهد شد.

۱ دیسک چرخ معمولی

در صورتی که فنرهای لنت ترمز ایراد پیداکرده باشد، تماس و درگیر شدن بین لنت و دیسک چرخ‌ها با مشکل ایجادشده و صدای سوت را دوباره خواهید شنید. توجه داشته باشید که با نادیده گرفتن صدای سوت لنت ترمز خودرو، ممکن است مشکل کوچکی را به یک معضل بزرگ تبدیل سازید. همچنین اگر به‌هنگام ترمزگیری پدال بیش از حد پایین برود، نشانه دیگری از مشکل در سیستم ترمز بوده و احتمالا لنت‌ ترمزها ساییده شده یا سیستم هیدرولیک دچار مشکل شده است که با نشت روغن ترمز خود را نشان می‌دهد.

باتری در محل نصب بایستی به‌گونه‌ای محکم شود تا تکان‌های شدیدی که به آن وارد میشود باعث ریزش صفحات آن نگردد. قطعات اصـلی را در بسته‌بندیهای ایـساکو با برچسب امنیتی (هولوگـرام) از فروشگاه‌ها و نمایندگیهای مجاز سراسرکشور تهیه نمایید. مشخصه و ویژگی قابل تاکید و شناسایی قطعات ایساکو، بسته‌بندی خاص و هولوگرام آن است.

برخلاف موضوع قبل، اگر پدال ترمز سریعا به فشار واکنش نشان داد و در هنگام لمس آن نیز خودرو متوقف شد، باز هم سیستم ترمز دچار مشکل است. این امر می‌تواند نشان‌دهنده فرسوده بودن روتور و یا وجود رطوبت در روغن ترمز باشد. برای رفع این مشکل می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای کم، روغن ترمز را عوض کنید که البته اگر با این امر آشنایی ندارید به مکانیک مراجعه نمایید. زمانی‌که در بزرگراه در حال رانندگی هستید و از موسیقی و هوای مطبوع لذت می‌برید، باید به این نکته توجه کنید شاید نیاز باشد که سرعت ۱۰۰ کیلومتری شما به صفر برسد.

لنت ترمزی که در خودروهای سواری گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد را در حالت کلی می‌توان به چهار نوع مختلف تقسیم کرد. گذشته از جنس غیر همگون این نمونه‌های چهار گانه نسبت به هم، یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آنها با یکدیگر متفاوت بودن زمان تعویض لنت ترمز است. 2- در خودروهای دیفرانسیل جلو بخش عمده عمل ترمز­گیری توسط ترمزهای جلو و بخش کمتری از آن توسط ترمزهای عقب انجام می­شود؛ در حالی که این قضیه در خودروهای دیفرانسیل عقب حالت ضعیفتری دارد.

در این ترمزها یک کاسه‌ی توخالی به همراه دو کفشک درون آن پشت چرخ نصب می‌شود. کفشک‌های تعبیه شده از یک سر به لولا و از سر دیگر به یک پیستون متصلند. کاسه‌ی ترمز همزمان با چرخش چرخ شروع به چرخیدن می‌کند و به محض فشردن پدال ترمز، نیروی هیدرولیک به پیستون متصل به کفشک‌ها انتقال می‌یابد و با عملکردن پیستون، کفشک به سطح داخلی کاسه می‌چسبد و سبب کاهش سرعت چرخ می‌شود. از مشکلات ترمز کاسه‌ای می‌توان به قدرت کم ترمزگیری و داغ شدن سریع در صورت استفاده‌ی مداوم اشاره کرد. به همین دلیل است که از ترمز کاسه‌ای در چرخ‌های عقب که نیروی ترمز کم‌تری مورد نیاز است، استفاده می‌شود. با وجود ایرادات، ترمزهای کاسه‌ای نیاز به تعمیر و نگهداری اندکی دارند که یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

قطعات مصرفی خودرو

این علامت به خصوص زمانی که در حال رانندگی در جاده هستید بسیار خطرناک است. در صورتی که فقط یکی از لنت‌ها تخریب شده باشد ممکن است خودرو به سمت لنت سالم منحرف شود و در این حالت اصطکاک متعادلی هنگام ترمز گرفتن برقرار نمی‌شود. زمانی که باور کردید کمک فنرها در ۲۰٫۰۰۰ کیلومتر پیمایش خودرو حداقل یک میلیون بار حرکت عمودی دارند متوجه اهمیت عملکرد صحیح کمک فنرهای خودرو میشوید. این عملکرد ایمنی، راحتی و اطمینان در رانندگی را برای شما به ارمغان میآورد. هنگامیکه ظرفیت باتری پایین باشد، برای راه‌اندازی خودرو، مدت زمان استارت افزایش مییابد و گاهی این استارت‌های طولانی باید چندین بار متناوب و متوالی انجام شود تا موتور خودرو شروع به کارکند.

همانطور که می دانید این قطعا تنها قطعه ای از خودرو می باشد که با سطح زمین در تماس است. به دلیل در تماس بود لاستیک با سطح زمین (آسفالت ، شن و ماسه ، خاک، گل و …) از مقاومت بالایی برخوردار است. بعضی از آب شیشه شور ها دارای خاصیت ضد انجماد هستند که در سرمای بیش از حد باعث جلوگیری از یخ زدگی می شوند.

اگر با چنین مشکلی روبرو شدید، بهتر است که لنت های ترمز را برای محض احتیاط بررسی کنید. رانندگی ایمن در کاهش فشار وارد شده بر روی لنت های ترمز و میزان مصرف سوخت، نقش بسزایی دارد. رانندگی غیر اصولی هم ایمنی را به خطر می اندازد و هم با فرسودگی خودرو همراه است.

به‌طور کلی عملکرد سیستم‌های مختلف ترمز از اصول فیزیکی یکسانی پیروی می‌کنند و تنها تفاوتشان در میزان اثربخشی و نحوه‌ی انتقال نیروی پای راننده به ترمزهای تعبیه شده در چرخ‌هاست. ترمزها به دو دسته‌ی کلی مکانیکی و هیدرولیکی تقسیم می‌شوند که هر کدام به زیردسته‌های کوچک‌تر قسمت می‌شود. مقداری از روغن ترمز از سیلندرها فرار می کند بنابراین نیروی حداکثری ترمز، به سیلندرها و در نهایت لنتها وارد نخواهد شد.

رانندگان با تجربه در سرازیری ها از دنده سنگین استفاده می کنند تا مجبور به استفاده مکرر از ترمز نشوند زیرا در سرازیری ها لنتهای ترمز و روغن ترمز بیش از حد داغ می کنند و کارایی ترمز بمراتب کاهش می یابد. اگر احساس می‌کنید وضعیت ترمزگیری خودروی شـما تغییر کرده اسـت، بهتر اسـت ریسک نکنید و بلافاصله از یک مکانیک متخصص بخواهید وضعیت سیستم ترمز را بررسی کند.

اگر هم دیر بشه باعث تاب گرفتن دیسک و اگر با ترمز از رو دست آنداز ردبشید ، لنت ها تکه تکه میشوند. پس از جک زدن زیر ماشین، به کمک آچار، پیچ‌های روی چرخ‌ها را باز کنید و چرخ را از روی روتور خارج کنید. حالا باید بتوانید روتور ترمز و کولیس روی آن را به راحتی مشاهده کنید. ۶٫در صورت نیاز، مجددا محور کاسه و بلبرینگ را با پارچه نخی بدون پرز تمیز کرده و گریس‌کاری کنید، کاسه چرخ و اتصالات آن را سوار کرده و مهره کاسه را با دقت ببندید. برای بستن مجدد، چوب را از جلوی پیستون خارج کنید و در صورتی که پیستون تکان خورده است، با گیره یا آچار کلاغی پیستون را به عقب فشار دهید. عایق­های صدا از دو یا چند لایه فلزی تشکیل شده­اند که بین این لایه­ها مواد ویسکوالاستیک به­کار می­رود.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
به مرجع تخصصی فرش ابریشمی ایران خوش آمدید.
آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 5
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 4
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 306
  • بازدید سال : 1699
  • بازدید کلی : 125088
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه